Usrah

...pesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran...

Google

Thursday, October 20, 2005

DNA?

National Geographic kupas misteri DNA

DARI manakah asal usul manusia? Adakah bukti genetik menunjukkan bahawa lelaki datang daripada moyang yang sama? Mungkinkah Bono dikaitkan dengan Nelson Mandela? Atau Tiger Woods dan David Beckham mahu pun Osama Bin Laden dan Dalai Lama? Jika mereka benar-benar wujud, di manakah mereka tinggal dan bagaimanakah rupa mereka?

Pada 22 Oktober ini jam 9 malam, National Geographic akan menayangkan DNA Mystery: The Search for Adam yang menggabungkan beberapa saintis terkenal untuk menjejaki DNA manusia terdahulu bagi mencari persoalan yang tidak terjawab sekian lama. Adakah Adam benar-benar wujud, dan adakah manusia dulu kala mempunyai hubung kait dengan manusia zaman ini? Projek ini dijalankan bagi mencari penyelesaian mengenai kewujudan Adam yang dikatakan bapa kepada semua manusia.

Tiga agama utama dunia Islam, Kristian dan Buddha mempercayai Adam adalah satu-satunya insan yang mula-mula wujud di dunia ini dan sejak itu barulah manusia tercipta.

Program ini turut memaparkan kajian yang dilakukan Spencer Wells terhadap kewujudan genetik ini untuk membuktikan kewujudan Adam. Wells menggunakan kaedah ujian DNA yang terbaru dan membawa penonton menjelajahi keunikan kejadian manusia itu melalui kajian intensif yang dilakukan di seluruh dunia. Wells juga berjaya mengesan kewujudan salasilah keluarga.

“Kromosom Y berkait antara lelaki dulu dan lelaki sekarang. Menerusi DNA yang sungguh kecil kita mampu mengembara kembali ke dunia dulu mencari sejarah manusia, dengan menggunakan DNA dapat menghubungkan berbilion lelaki yang dikatakan berkait dengan satu individu. Kromosom Y juga dapat mengesan kejadian lelaki daripada seluruh dunia,” katanya.

Mengesan sejarah DNA milik ikon sejarawan Thomas Jefferson projek ini berjaya mencapai keputusan yang agak mengejutkan. Kromosom Y milik Jeffersons bukan saja dapat di kesan di Eropah tetapi di negara Timur Tengah iaitu Lebanon dan Syria.

Rupa paras tidak dapat memberitahu dari mana asal usul manusia, ia menjadi satu tanda tanya yang besar setelah melihat imej tradisional Adam.

Penonton yang mengikuti penjelajahan Wells dari tengah Asia hingga ke Afrika Selatan dan Siberia, dapat melihat kajian yang di jumpanya. Wells percaya Adam wujud sekitar 60,000 tahun dulu di Afrika.

Penonton juga berpeluang melihat wajah Adam menerusi teknik komputer.

“Kita semua sebenarnya adalah bersaudara. DNA kita membawa cerita bagaimana kita berhijrah keluar daripada Afrika. Dalam masa lima tahun semua persoalan ini akan terjawab,” katanya lagi.

BH 20.10.2005

2 Comments:

At 3:05 PM, Blogger aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

 
At 5:45 AM, Blogger MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com

 

Post a Comment

<< Home